În 2017, bicentenarul Jane Austen ( în iulie se împlinesc 200 de ani de la moartea scriitoarei) poate fi o ocazie foarte potrivită pentru a vedea toate ecranizările făcute după romanele ei. În seara de 14 mai, la ora 20.00 și miercuri 17 mai, la aceeași oră, HBO ne dă posibilitatea să începem cu una dintre cele mai recente, cele mai amuzante, dar și cele mai inedite ecranizări: Love and Friendship.

Puțini autori o pot egala pe Jane Austen ca număr și diversitate de ecranizări bazate pe scrierile lor. De la renumita miniserie BBC din 1995, cu renumita scenă în care Colin Firth  iese din lacul de la Pemberley în cămașa udă, eclipsând orice altă reprezentare vizuală a lui Darcy în imaginarul feminin, până la varianta cu Keira Knightley din 2005 sau la versiunea cu zombie din 2016, Mândrie și prejudecată se reinventează periodic pentru noi generații de fani.

Jane Austen însăși a devenit personaj de film în Becoming Jane (2007), cu Anne Hathaway și James McAvoy, iar varietatea de reinterpretări, citări și adaptări libere ale acțiunilor și personajelor din romanele ei este practic inepuizabilă. Până și cele trei filme Bridget Jones au la bază elemente din Mândrie și prejudecată, motiv pentru care personajul lui Colin Firth poartă și aici numele Darcy, Mark Darcy. Se zice că, resemnat în fața inevitabilei asocieri cu personajul Darcy, Firth a ales să trateze problema cu umor și autoironie, spunând că și dacă ar deveni astronaut și ar fi primul om care ajunge pe Marte, titlurile din ziare ar fi: Mr Darcy Lands on Mars.

Love and Friendship nu este genul de film de epocă inspirat din cărțile lui Jane Austen, cu care ne-am obișnuit. Nici sursa literară, deși îi aparține autoarei, nu este mai puțin neobișnuită,  atât în conținut, cât și în destinul editorial. Scenariul a fost adaptat chiar de regizorul Whit Stillman după un scurt roman epistolar pe care Jane Austen l-a scris în jurul anului 1794, când era încă adolescentă. Tânăra scriitoare nu a avut intenția să îl publice, lăsându-l chiar fără titlu, prin urmare romanul a fost publicat postum, abia în 1871, de către un nepot al său, care i-a dat și titlul Lady Susan. Stillman a reușit să transforme scrisorile în dialoguri spumoase și să le adauge noi calități, prin transpunerea pe ecran.

Filmat în Irlanda în 2016, cu puțin timp și puțini bani la dispoziție, Love and Friendship arată bine și sună bine. Costumele sunt  tributare mai mult secolului al XVIII-lea decât începtului de secol XIX, ca și muzica lui Purcell. Dialogurile dinamice, sarcasmul subtil și umorul fin, exprimat într-o engleză britanică impecabilă, antrenată cu profesori de dicție care au urmărit să păstreze rigorile epocii și stilul lui Jane Austen, fac ca această adaptare să semene mai mult cu o piesă de teatru , care nu are nimic în comun cu o superproducție Hollywoodiană.

Pe Kate Beckinsale o cunoaștem din Pearl Harbour, Serendipity sau seria Underworld, din comedii romantice și lupte cu vampiri, dar este mult mai mult decât a pretty face, cu un accent adorabil și un zâmbet cuceritor. În Love and Friendship, Kate Beckinsale  dovedește că poate face față cu brio unui tur de forță, într-un film în care dialogurile sunt bogate și sofisticate, iar personajul ei, Lady Susan Vernon domină totul și justifică mare parte din succesul poveștii.

Lady Susan este în esență un personaj negativ, o femeie egoistă, vicleană, malițioasă, duplicitară, urmărindu-și  interesele cu orice preț, chiar și cu prețul nefericirii propriei fiice, Frederica, pe care o consideră proastă. Lady Susan are în jur de 35-36 de ani, este văduvă și se află în căutarea unui bărbat mai tânăr, ca să îl seducă și să îl manipuleze, pentru a-i lua averea. În acest scop, își pune la bătaie inteligența, farmecul fizic și spontaneitatea, făcând prima victimă: tânărul Reginald, un idealist care se îndrăgostește de ea, singura urmă de romantism, într-un film dominat de sarcasm.

În mod paradoxal, Kate Beckinsale reușește să facă din Lady Susan un personaj extrem de atractiv, mai agreabil decât virtuoasa Emma (un alt cunoscut personaj al lui Jane Austen) după cum remarca și Stillman. Mai mult, contrar exemplelor din epocă, Lady Susan nu este pedepsită în stil moralizator și nu pierde simpatia spectatorului, în ciuda uneltirilor și a puterii de manipulare. Prietenia din titlu se referă la confidenta ei, americanca Alicia Johnson (Chloë Sevigny), aproape o egală în mailițiozitate, al cărei soț este interpretat chiar de comicul Stephen Fry, mai mult decât potrivit pentru a lansa săgeți verbale otrăvite și de a spune lucrurilor pe nume. În acest film, Beckinsale și Sevigny se reîntâlnesc pentru prima dată după 18 ani de la The Last Days of Disco, unde au făcut o echipă similară, cu același regizor, Whit Stillman, iar experiența pare să își spună cuvântul, pentru că prietenia celor două funcționează perfect pe ecran.

Una dintre actrițele din film spunea că Love and Friendship arată mai mult ca o ecranizare după Tom Fielding, prin dinamism și umor, iar criticii au văzut asemănări cu piesele lui Oscar Wilde, cu filmele mute și cu sit-com-urile moderne. Un lucru este cert. La originea tuturor acestor reinterpretări și influențe apărute în ecranizare se află un text puternic, cu un umor care nu ține cont de canoanele epocii sale și își păstrează savoarea și în 2017, iar acest text are o singură autoare: Jane Austen.

 

 

 

 

 

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.